"Management is de dingen goed doen. Leiderschap is de goede dingen doen."
~ Peter F. Drucker
 

Triage in de huisartspraktijk

Triage in de huisartspraktijk - een praktische incompany training

Ga er maar aan staan: in zeer beperkte tijd bepalen of een patiënt ABCD stabiel is, gerichte vragen stellen om de hoofdklacht te inventariseren, de juiste vervolgacties afspreken, en tegelijkertijd het vriendelijke begripvolle, beleefde visitekaartje van de praktijk zijn! Telefonische triage is een uitdagende bezigheid! In deze training komen de diverse aspecten van de triage aan bod.

Module 1: Herkennen van spoedeisende situaties: ABCD methode (2 uur)
Je leert hoe je in de eerste seconden van het telefonisch contact kunt bepalen of er een spoedeisende situatie is. M.b.v. de ABCD methode leer je of een patiënt stabiel, instabiel of uitval van vitale functies heeft en hoe je daarop moet reageren. Wanneer stuur je meteen een ambulance of wanneer stuur je direct een huisarts naar een patiënt?

Module 2: Medisch inhoudelijke behandeling van de hoofdklacht: werken met de triagewijzer (2 uur)
Als de patiënt stabiel is, heb je tijd om enkele vragen te stellen om de hoofdklacht in kaart te brengen. M.b.v. de triagewijzer leer je de juiste vragen te stellen en adequaat vervolgacties te nemen.

Module 3: Klantvriendelijkheid aan de telefoon (1 uur)
De mate waarin patiënten tevreden zijn en zich begrepen voelen hangt af van de manier waarop je communiceert. In dit deel van de cursus leer je omgaan met emoties van patiënten, beleefd het gesprek kort te houden, wat de invloed van intonatie is. We oefenen gesprekken en bespreken hoe je overkomt op anderen.

Module 4: Toepassen bij simulatiepatiënten ( 2 uur)
Wat je in deel 1 t/m 3 geleerd hebt toepassen is de volgende stap in deze cursus. Simulatiepatiënten bellen met realistische problemen. Alle deelnemers beantwoorden de telefoontjes, terwijl mede-deelnemers observeren, met feedbackformulieren, hoe het gesprek gaat. Je hoort wat je goed deed en waar je jezelf kunt verbeteren.

Module 5: Toepassen op je eigen werkplek (intake-praktijkbezoek totaal 2 uur)
Zijn in jouw praktijk de noodzakelijke randvoorwaarden aanwezig om het geleerde ook in de praktijk toe te passen? Hoe werk je samen bij spoedsituaties? Welke afspraken zijn er over het inplannen van afspraken (bv. Wat plan je op het telefonisch spreekuur? Wanneer maak je een dubbele afspraak? Wat te doen bij gebrek aan spreekuurtijd?) Wat noteer je over telefonische contacten? Welke knelpunten ervaar je bij de triage en hoe kunnen die mogelijk ondervangen worden? Hoe maak je de spreekuren overzichtelijk en realistisch qua tijdsplanning, zodat de huisarts zijn/ haar werk zo goed mogelijk kan uitvoeren?

Knelpunten in de eigen praktijk worden besproken en er wordt geoefend met realistische triage-situaties en onderling overleg daarover.


Meer informatie

Voor al uw vragen over de bovenstaande training kunt u contact opnemen met:

Karin Postma
T 072 - 527 91 00
E kpostma@dokh.nl

Interesse?

Heeft u interesse in de bovenstaande scholingen, vul dan het onderstaande formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

*
*
*
*