Vanuit de Wkkgz bent u verplicht zich per 1 januari 2017 aan te sluiten bij een Geschilleninstantie. DOKh biedt een landelijke Geschilleninstantie waarvoor wij officieel de erkenning hebben gekregen van het ministerie van VWS.
U kunt zich vanaf heden aansluiten bij de Geschilleninstantie van DOKh. De kosten hiervoor bedragen € 145,- excl. btw per jaar ongeacht het aantal geschillen.
Daarnaast verplicht de Wkkgz u om een onafhankelijk klachtenfunctionaris aan te wijzen die uw patiënt kan bijstaan in het geval deze een klacht heeft en deze kan tussen u en de patiënt bemiddelen. In combinatie met de aansluiting bij de Geschilleninstantie geldt een pakketprijs van € 200,- excl. btw per jaar.
Indien u alleen de klachtenfunctionaris (dus géén aansluiting bij de Geschilleninstantie) wilt betrekken betaalt u een bedrag van € 80,- excl. btw per jaar.
Welkomstaanbod voor nieuwe individuele aansluitingen (artsen die zich voor het eerst aanmelden krijgen):
Bovenstaande geldt als u zich voor minimaal 4 jaar committeert voor een aansluiting voor zowel de Geschilleninstantie als de Klachtenregeling bij DOKh. Dit aanbod geldt niet als u alleen voor een aansluiting Calamiteiten kiest.
Aan deze nieuwkomersactie zitten echter een aantal voorwaarden:
Gratis aansluiting Calamiteiten
Indien u zich bij DOKh voor zowel de Geschilleninstantie als de Klachtenregeling aansluit, krijgt u daar gratis een aansluiting Calamiteiten t.w.v. € 95,- bij (organisaties uitgesloten)
Indien u vragen heeft, kunt u contact opnemen met Femke Moerbeek (fmoerbeek@dokh.nl).
Volgens artikel 1, vierde lid van de Wkkgz is de klachten- en Geschillenbehandeling niet van toepassing op verzuimbegeleiding. In de Arbowet artikel 14, tweede lid onder h staat echter: “de bedrijfsarts heeft een adequate procedure voor het afwikkelen van klachten”.
Dit betekent dat u als bedrijfs- of Arboarts niet aangesloten hoeft te zijn bij een geschilleninstantie indien u enkel en alleen werkzaamheden verricht in het kader van verzuimbegeleiding. U dient echter wel een adequate klachtenregeling te hebben.
Voor de duidelijkheid: DOKh biedt haar klachtenregeling incl. Klachtenfunctionaris ook voor de verzuimbegeleiding aan. Echter na het traject van de klachtafhandeling staat de weg naar de Geschilleninstantie niet open.
Indien u vragen heeft, kunt u contact opnemen met Femke Moerbeek (fmoerbeek@dokh.nl).
Heeft u eerder een account aangemaakt? Dan kunt u rechtsboven inloggen. Uw persoonlijke gegevens worden vervolgens op het inschrijfformulier getoond.
Ook zonder account is inschrijven mogelijk, vul dan hieronder zelf alle velden in.