Veelgestelde vragen

  • Wat moet ik doen als ik HIDHA ben?
    U valt onder de Geschilleninstantie en/of Klachtenregeling van uw werkgever, mits uw werkgever een aansluiting bij DOKh heeft afgesloten.
  • Wat moet ik doen als ik waarnemer ben?
    U dient zich persoonlijk aan te sluiten bij de Geschilleninstantie. Voor de Klachtenregeling (waaronder inzet Klachtenfunctionaris) kunt u met uw opdrachtgever(s) nader overeenkomen, dat u onder de voorzieningen van de betreffende opdrachtgever(s) valt. U kunt uiteraard ook zelf aansluiten bij een Klachtenregeling of de Klachtenregeling van DOKh.
  • Wat moet ik doen als ik vaste waarnemer ben?

Waarnemers die langdurig werkzaam zijn binnen eenzelfde praktijk, dienen (in navolging van een eigen aansluiting van de Geschilleninstantie) ook een eigen Klachtenregeling af te sluiten.

  • Wat moet ik regelen voor mijn POH werkzaam als ZZP’er of gedetacheerd of in dienst
    Indien de POH-medewerker als zzp’er voor u werkt, dan valt deze zelf onder de Wkkgz en moet op eigen naam aansluiten bij de Klachtenregeling en/of Geschilleninstantie van DOKh. Klachten en/of Geschillen gericht tegen deze zzp’er worden dan onder zijn of haar eigen aansluiting in behandeling genomen.

Is de POH-medewerker bij u gedetacheerd dan valt deze onder uw aansluiting. In het kader van de aansprakelijkheid zijn er wel wat extra aandachtspunten. Neem hiervoor contact op met uw verzekeraar.

Is de POH medewerkers bij u in dienst dan valt deze net als de HIDHA onder uw aansluiting.

  • Moet mijn aios of verloskundige in opleiding zich aansluiten bij de Geschilleninstantie?
    Nee, de aios of verloskundige in opleiding vallen niet onder de wkkgz en vallen onder de aansluiting van de opleider.
  • Mijn praktijk bestaat uit een aantal maten. Kunnen wij als organisatie aansluiten?

Nee, iedere maat moet op eigen naam aansluiten bij de Geschilleninstantie en/of klachtenregeling

  • Krijg ik voorlichtingsmateriaal voor mijn patiënten of zwangeren?
    Ja, u kunt voorlichtingsfolders van ons ontvangen voor uw patiënten of zwangeren. Dit kan op aanvraag via klachtenengeschillen@dokh.nl. Hier zijn wel kosten aan verbonden. U kunt ook folders downloaden via onze website of uw patiënt of zwangere verwijzen naar de website waar alle informatie terug is te vinden.
  • Hoeveel geschillen zijn meegenomen in de aansluiting van de Geschilleninstantie?
    Hier is geen limiet aan gesteld.
  • Hoeveel Klachten zijn opgenomen in de aansluiting bij de Klachtenregeling?
    Hier is geen limiet aan gesteld (met uitzondering van cosmetisch artsen).